Sommarläger
Hellas Friidrottsklubb
Välkomna till friidrottens underbara värld där det finns något för alla!
Mats Olssons minnesfond

Den 21 juni 2014 avled Hellas mycket omtyckta Löpargruppstränare Mats "Matte" Olsson. För att hedra hans jobb och tankar, har Hellas startat en fond till hans minne.

Avsikten med fonden är att årligen dela ut pengar i form av stipendier till aktiva eller ledare inom Hellas Friidrott som tränar och tänker i Mattes anda.

Långsiktigt tänk och kamratskap är ledorden för att kunna söka eller tilldelas pengar. Priset kommer att delas ut under Hellas årliga höstkick-off.

Bankgiro: 823-8289 Hellas Friidrott, Mats Olssons Minnesfond

Skriv från vem insättningen är, gärna med några ord via mail till nedan adress.

info@hellasfriidrott.se

Jury
Beslutande för vem eller vilka som ska tilldelas pengar är nära släktingar till Mats, Susanna Arbinge och Jeanette Sténson Hallgren.

Susanna Arbinge, sarbsus@hotmail.com

Följande har bidraget till Mats Olssons Minnesfond

Familjen Arbinge Rolf Edholm Familjen Forselles
Familjen Holm Archie Casteel med familj Johan Marmolin
Irina och Mikael Nyberg Örjan Hemström Rof Edholm
Familjen Haugen Leif Olsson Bertil Wistam
Familjen Sténson (via Björn Sténson Revision) EVRY Card Services. Mats arbetsgivare  Wordfeud-vän, okänd donator
Familen Lindfors Anna Gustavfsson Bengt-Göran Fernström
Thomas Lönnblad

Samt flera anonyma givare.

Några hälsningar:
"Till minne av Mats Olsson som var en fantastisk människa och kollega.
Vi som var hans kollegor kommer alltid att minnas Mats som mycket vänlig, engagerad, pålitlig och skicklig. Alltid på språng och med en underfundig humor.
Mats lämnar ett tomrum som är svårt att fylla."
Mats arbetsgivare EVRY Card Services

"Jag har precis bidragit med 5000 kr till Mats minnesfond.
Jag blev sorgsen när jag insåg Mats förlorat kampen. Jag har inte haft kontakt
med honom sedan februari. Vi kom i kontakt via Wordfeud. Vi hann spela 107 matcher. Mats hjälpte mig med träningsråd för en liten grupp barn jag tränade löpning med förra sommaren. Han var alltid generös med råd när det gällde träning. Han t.o.m spelade in små videofilmer på olika övningar när jag hade frågor. Jag lider starkt med hans två barn som på så kort tid blivit föräldralösa.
Jag hoppas mitt lilla bidrag kan hjälpa några ungdomar en bit på vägen till en
skadefri friidrottskarriär, för det vet jag Mats värnade om."
En wordfeud-vän

"Under hösten 2008 kom jag som 12 åring till Björknäs IP fylld av glädje och förväntan. Jag var nu med i en riktig friidrottsklubb och skulle få träna på riktigt. En av de första tränare jag mötte var Mats ”Matte” Olsson. Jag lärde också känna och
blev vän med hans son, Dennis. Snart stod det klart att jag och Dennis hade
samma intresse för en specifik gren inom friidrotten, nämligen löpning. Matte tog med brinnande entusiasm och glädje på sig uppgiften att bli vår tränare och snart hade vi en egen grupp som enbart sysslade med löpning. Gruppen som bestod av mig, Dennis och Johan Bengtsson, en av Hellas idag duktiga 400m-löpare, kom snart att kallas löpargruppen.

Som Mattes adept slutade jag aldrig att förvånas och imponeras av hans ständiga engagemang, entusiasm och vilja att finnas till hands. Men det som utmärkte honom mest var hans fantastiska förmåga att överösa en med positiv feedback som kunde förgylla även de mörkaste, tuffa, dystra och sorgsna stunder som man ibland måste möta som aktiv och även i det vardagliga livet. När Mattes hustru, Dennis mamma Susanne drabbades av sjukdom och gick bort fortsatte han ändå att träna och stötta oss andra trots att han bar på stor sorg. Även när han själv insjuknade fortsatte han att vara aktiv på träningar och tävlingar. Förmågan att tänka positivt behöll han hela vägen till slutet.

Matte lämnar ett stort tomrum och saknaden är stor. Men han kommer alltid vara med oss i tankarna i löparspåret och på banan."
Archie Casteel

"Det känns tungt och oerhört sorgligt att Mats har gått bort, alldeles för tidigt. Jag har  bidragit till Mats minnesfond, ett väldigt fint initiativ. Jag lärde känna Mats när vi båda blev en del i Spårvägens löpargäng i början på 80-talet. Mats var en fantastisk person. Det var en intensiv, rolig tid som ledde till att vi blev ett väldigt sammansvetsat gäng. Vår vänskap har hängt med ända sen dess.  Mats förblir en del av oss även framöver."
Johan Marmolin med familj.

Hellpp - Nytt stipendie inom Hellas friidrott

Vi kan med glädje meddela att klubbens duktiga veteran – Krzysztof "Chris" Furmaniuk – genom bidrag möjliggjort vårt nya stipendie Hellpp, som står för Hellas Help Pris.

Syftet med stipendiet är att uppmärksamma de som sliter och jobbar i det tysta eller kanske behöver bidrag för att kunna utföra sin älskade idrott. Det är inget elitstipendie utan ska tillägnas för slit, god kamratskap och andra viktiga egenskaper/händelser.

Målet är att vi under fem års tid ska dela ut medel till aktiva, ledare med flera som uppfyller stipendiets syfte.

När delas det ut
Stipendiet delas ut under något arrangemang, möte eller liknande där flera av klubbens medlemmar finns samlade.

Till vad
Stipendiesumman ska användas för friidrottsrelaterade aktiviteter/matieral med mera, som exempelvis bidrag till medlems- och träningsavgift, skor, träning- och tävlingkläder eller tävlingsresa/träningsläger. Kan även användas för resor till och från träningarna.

Juryn består av:
Krzysztof "Chris" Furmaniuk